Автофіксація порушень на дорогах: до чого готуватися водіям

Реформи в Україні тривають, і разом з ними – палкі обговорення обурених громадян, яким такі кардинальні зміни не до вподоби.

Сайт auto.ria.com інформує про головні зміни законодавства, які очікують водіїв у найближчому часі: штрафи збільшать, відповідальність водіїв підвищать, а дозволену швидкість знизять, але це ще далеко не всі зміни.

В планах МВС – терміновий запуск систем автоматичної фіксації порушень правил безпеки на дорогах. Це питання піднімалося не раз, однак активність влади натякає, що і камери з радарами на дорогах, ймовірно, незабаром також запрацюють. Контролювати виконання Правил дорожнього руху – необхідне рішення, яке довело свою доцільність в розвинених країнах. А от чи вдасться запустити все правильно і без «побічних ефектів» в Україні?

З 1 січня 2018 року в населених пунктах максимальна швидкість знижується з 60 до 50 км/год. Разом з цим (поки що у вигляді законопроекту) запропоновано зменшити «зазор на перевищення» з 20 до 10 км/год. Доведеться подолати силу звички у водіїв, викликану тривалим періодом безконтрольності (відсутність «ДАІшників у кущах») і другу звичку – їзду зі швидкістю 80 км/год (60+20) у населених пунктах. Для подолання цих моментів необхідне широке інформування водіїв про нововведення, а також певний перехідний період для формування нових звичок.

Системи відеофіксації, що використовуються в США або ЄС, «навчені» розпізнавати маневри, виконані з порушенням ПДР. Якщо так само буде організовано роботу комплексу в Україні – доведеться «підтягнути» ще ряд питань. Дійсність така, що зношена або захована під шаром бруду (снігу) розмітка може бути невидима водіям, а якщо система автофіксації запрограмована на «тут точно є смуги», постанови про штрафи будуть створюватися в будь-якому випадку. Ділянки, на яких запланована установка камер, повинні бути приведені у відповідність до всіх вимог, і не «на папері» а на ділі.

У випадку, якщо водію потрібно об`їхати дорожню техніку або купу піску, система фіксуватиме це як порушення. На час виконання дорожніх робіт (ремонтних або з обслуговування) камери повинні вимикатися, для чого потрібен прямий зв’язок між відповідним підрозділом Нацполіції і дорожніми службами, а з комунікацією між держструктурами часто спостерігаються проблеми.

В разі, якщо ви їдете по брудній дорозі за «фурою» в дощ – автомобіль перетворюється в «сіру пляму» за кілька хвилин. Зрозуміло, що «заштукатурюються» фари, ліхтарі, номерні знаки. Чи може «нечитабельність» держномерів в такому випадку вважатися порушенням? Обгін велосипедиста, з перетином суцільної лінії – порушення чи ні? Ви об’їхали калюжу, «зачепивши» зустрічну смугу – що вирішить автоматика? Список питань можна продовжувати, але головне тут – можливість при спірних ситуаціях оскаржити заочну постанову. Чи впораються із збільшеним навантаженням суди, і яку позицію по відношенню до водіїв прийме наша нереформована судова система – загадка. Потрібна чітка координація між усіма держорганами і зрозумілий механізм оскарження постанов, винесених помилково або неправомірно.

Існуючі зараз законопроекти (як і закони) передбачають надсилання «листів щастя» власникам автомобілів. Значна частина українського автопарку експлуатується за дорученнями або просто з чужими техпаспортами. Не рідкість ситуації, в яких юридичний власник (чиє прізвище в техпаспорті) виїхав за кордон, змінив місце проживання, або навіть помер – кому адресувати постанови? Подібна проблема стосується транспорту, зареєстрованого в АР Крим і на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей: куди слати листи власникам авто, зареєстрованим в цих регіонах?

Існує також проблема з єврономерами – з надсиланням постанов взагалі безвихідна ситуація. Навряд-чи іноземці вишикуються у чергу, щоб оплатити українські штрафи. Виходить, що володіти нерозмитненим авто «крутіше», ніж легально зареєстрованим, оскільки автофіксація безсила проти «євроблях». В результаті, знову потрібен якийсь перехідний період або інший підхід. Хоча, рішення вже було запропоноване, у законопроекті №5184: ввести термін «автомобіль потенційно небезпечний». Тобто: в будь-якому випадку, на «бляхах» автомобіль чи з українськими ДНЗ, незалежно від місця його реєстрації і наявності юридичного власника, при певній кількості неоплачених штрафів такому автомобілю (а не його власнику) присвоюється статус «потенційно небезпечного». І його експлуатація забороняється. Що в свою чергу «допоможе» реальному власнику (найбільш ймовірно, що і фактичному порушнику) погасити штрафи і перереєструвати авто на себе.

Позитивний світовий досвід експлуатації систем автофіксації порушень такий, що всі кошти, отримані від штрафів, створених системою, йдуть виключно у фонд дорожньої безпеки. За ці гроші удосконалюються програми навчання водіїв, створюються соціальні кампанії у ЗМІ, проводиться ремонт та реконструкція аварійно-небезпечних ділянок. Якщо ж перетворити автофіксацію в прибуткову статтю бюджету – все запрацює за комерційними принципами: чим більше «зароблених» коштів, тим краще все організовано. Проте, перетворювати турботу про безпеку в бізнес неприпустимо.

У будь-якій країні де встановлювалися «спід-ками» події розвивалися за дуже подібними сценаріями: Ігнорування – триває до отримання першого особистого листа зі штрафом або поки такий лист не з’явиться у когось із знайомих. Грубий саботаж – намагання приховати номерні знаки за «сіточками», покупка на авторинках «антикамерного гелю», їзда з піднятим сидінням і опущеним сонцезахисним щитком і так далі. Цей етап «живучий» до врегулювання питань з техоглядом і відповідальністю за використання кооперативних «примочок», які нібито «рятують» від відеокамер та радарів. Далі цей етап трансформується в саботаж тонкий. Тонкий саботаж – використання дійсно працюючих допоміжних пристроїв, таких як радар-детектори або GPS-навігатори, які можуть попереджати про наближення до постів автофіксації. Цей етап працює постійно, поки його не «притискають» на рівні закону (в ЄС радар-детектори заборонені, у нас заборонені тільки «антирадари» – випромінювачі, що створюють перешкоди поліційним радарам). Вандалізм – присутній постійно: в кожній країні, в більшій чи меншій мірі, але «спід-ками» ламають регулярно. Ймовірно, демонструючи у такий спосіб «вдячність» за виписані ними штрафи. Прийняття – настає лише в тому випадку, якщо система автофіксації працює коректно, водії не стикаються з необґрунтованими постановами про порушення, і в цілому спостерігається підвищення водійської культури на дорогах. В іншому випадку – саботаж, вандалізм, масове ігнорування.

Отже, щоб все запрацювало як слід, тобто для підвищення дорожньої безпеки, творцям законодавчої бази доведеться провести серйозну об’ємну роботу, з урахуванням усіх питань, яких насправді значно більше, ніж вмістилося в цій публікації.

Інформує: сайт auto.ria.com

Схожі публікації
15.11.2022

Темою цього відео стало дослідження як війна змінює життя людей та їх самих, як особистості. Чи важко кидати все та тікати від російської окупації? Що відчуваєш в цей момент? Скільки […]

15.11.2022

Реєстрація громадян на отримання грошової допомоги від МОМ НЕ здійснюється за умови, ЯКЩО ВИ: ЗАРЕЄСТРУВАЛИСЯ, АБО ВЖЕ ОТРИМАЛИ ФІНАНСОВУ ДОПОМОГУ ВІД БУДЬ-ЯКОЇ МІЖНАРОДНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ. Про це повідомляє: Простір Єдності Пологівського […]

06.11.2022

Вісім місяців триває війна, яка руйнує нашу країну, руйнує наше майбутнє, руйнує наші життя… Чи, може, не всіх? Чи, може, знайома з сусідньої вулиці, не являючи собою нічого особливого, нормально […]

06.11.2022

Вже 3 листопада Верховна Рада підтримала проєкт Державного бюджету на 2023 рік у другому читанні. За ним розмір мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму з 1 січня становитиме 6700 грн та […]

12.08.2022

Виїзд на тимчасово окуповану територію, а також переміщення вантажів (товарів) здійснюється у складі колон через визначений блокпост: с. Кам’янське. Формування колон для виїзду здійснюється на майданчику за адресою: вул. Оріхівське […]

28.07.2022

1 липня Верховна Рада України ухвалила закон щодо особливостей судового провадження у справах про встановлення факту народження або смерті особи в умовах воєнного чи надзвичайного стану та на тимчасово окупованих […]

27.07.2022

Кабінет Міністрів зареєстрував у Верховній Раді законопроєкти, які спрямовані на зміну оподаткування транспортних засобів, що ввозяться на митну територію України. Йдеться про законопроєкти №7448, №7466, та №7468, які передбачають внесення […]

30.04.2022

Пані війна прийшла до нашої країни, 8 років вона панувала в зоні ООС, але наразі замахнулася на всю Україну. Простягла свої лапи вона й до нашого краю. Читачка надіслала нам […]

11.04.2022

Мурахи шкірою… Поетичний фронт теж існує! Лише вчитайтесь… Це вірші про наш край, про наших бійців, про наших волонтерів, наш народ та ворожу стидобу. Автор Марусій Андрій: * * * […]

08.04.2022

Додаток “Дія” під час війни кілька разів змінював перелік послуг та опцій. З’явилися нові функції, але водночас й перестали працювати деякі старі, через зупинку діяльності певних відомств та організацій. Та […]

07.04.2022

☝️Нагадуємо, де можна нас читати новини від ПІК ❇️ САЙТ: https://p-i-k.zp.ua/ ❇️ Вайбер: ♦️ ПІК-новини: https://invite.viber.com/?g2=AQABBqLmrkcVkElnJPkau8CdsFM7vg6zOjjYTWCeaUDvl1D48tRLkQNUIHawiKvx ♦️ ПІК-Запоріжжя: https://invite.viber.com/?g2=AQBlFCKu13V1f05EGIlIkfCqOLkk23Qnw1HIkphoQ5vYam9%2FnH6fmGzdb6pnUOH3 ♦️ ПІК-Мелітополь: https://invite.viber.com/?g2=AQBKhbd6VfUgs05D9%2FTG%2Fr6rIWnxtBOI3CK33wKLkbHscumIC4aNZatSfFgPAhz5 ❇️ Фейсбук: ♦️ ПІК-новини: сторінка https://www.facebook.com/PIKnoviniZP ♦️ Група […]

06.04.2022

У Нацполіції запрацювала телефонна «гаряча лінія» для родичів загиблих внаслідок військових дій рф в Україні Відтепер рідні загиблих від рук окупантів можуть звернутися за консультаціями та роз‘ясненнями щодо процедури їх […]