ФОПам додадуть звітності: додаткові витрати зростуть

Підприємці будуть зобов’язані записувати дані про прихід-збут продукції в ручному режимі

Вже найближчим часом в Україні може вступити в силу новий порядок обліку товарних залишків для фізосіб-підприємців “загальносистемників”, а також для тих платників єдиного податку, хто відноситься до т.зв. “Ризикових” груп діяльності (торговців ювелірними прикрасами, ліками та виробами медичного призначення, складної побутової техніки).

Ведення обліку товарів, що надійшли в продаж не стане для них абсолютним нововведенням, але через відсутність затвердженого порядку і форми обліку кожен підприємець зараз здійснює його на свій розсуд.

Це регулярно приводило до суперечок між бізнесом і податковою щодо того, які первинні документи, що підтверджують прийом товару, повинні були зберігати суб’єкти господарювання.

Через відсутність деяких “папірців” податківці могли виписати штраф в двократному розмірі від вартості товару. З введенням же чіткого порядку обліку такі розбіжності будуть ліквідовані, кажуть автори змін.

Доведеться наймати нових працівників

На думку експертів, запропонований варіант порядку призведе до істотного зростання витрат на податкове адміністрування через накопичення гір “паперової макулатури”.

Проблема в необхідності вести окремий реєстр (форму) надходжень, збуту і переміщень товарів (в т.ч. між належними підприємцю торговими точками) – через кількість інформації, яку буде потрібно вносити до реєстру, частині “ФОПів” для заповнення форми потрібно найняти окремих співробітників.

Продавці ювелірних виробів заявляють, що в разі прийняття документа в нинішньому вигляді, їх витрати зростуть мінімум на $ 1-2 тис., в залежності від кількості торгових точок.

Ці витрати їм доведеться закладати в ціну своєї продукції, яка в підсумку подорожчає.

Коли очікувати новацій

Проект відповідного наказу вперше був опублікований 5 квітня цього року. Після обговорення його доопрацьований варіант був узгоджений Державною регуляторною службою 11 серпня (рішення №387).

Як пояснила юрист і бухгалтер Оксана Грабовська, до остаточного вступу в силу документа залишилося лише кілька кроків – підписання його безпосередньо Мінфіном (швидше за все, це відбудеться у вересні), а також його реєстрація в Мін’юсті.

Якщо ніяких перешкод не виникне, то запрацювати документ повинен вже цієї осені.

Наказ “дасть по рукам” податковій

Необхідність даних новацій в Мінфіні обґрунтовують “правовою невизначеністю” і “непорозуміннями”, які виникають між Державною податковою службою (ДПС) і бізнесом при здійсненні перевірок.

Встановлена ​​форма і порядок обліку не дозволить контролюючим органам по-різному трактувати норми законодавства, вважають у відомстві.

Оксана Грабовська вказує, що зараз “ФОПи” зберігають первинні документи, які дозволяють ідентифікувати постачальника та отримувача – наприклад, накладні.

В окремий реєстр відомості про прихід і збут продукції, через відсутність порядку, не вносяться – хоча вимога робити це міститься в законі №265 про застосування РРО.

Однак, не рідкість, коли податківці під час перевірок розширюють вимоги до підприємців: запрошують додаткові документи, наприклад, чеки, вважаючи накладні недостатніми для підтвердження покупки. Або, на підставі норми закону №265, просять показати заповнену форму обліку продукції, що надійшла.

У разі відмови, ДПС може виписати штраф – за продаж необлікованих товарів він встановлений в подвійному розмірі від їх вартості. Для “ризикових” ФОП-єдинників, які продають коштовності, електроніку та інші дорогі товари, розмір санкції може бути дуже високим.

Як згадує президент Союзу ювелірів України Дмитро Видолоб, в 2008-2009 роках податкова могла виписувати штрафи, які досягали майже $ 1 млн – на кожного “ФОПа”, говорить експерт, доводилося від 778 тис. до 7,502 млн грн ($ 97,5 тис. І $ 937 тис.).

Проте неправомочність накладення санкцій на ризикових ФОП за недотримання правил бухобліку давно визнали українські суди, в тому числі Верховний суд, каже Грабовська.

У своїх рішеннях вони також виходили з того, що через відсутність порядку обліку “ризиковим” ФОП досить зберігати накладні про прихід товарів. Як вважає Грабовська, знають про судову практику й контролюючі органи, але ігнорують її на випадок необізнаності підприємця.

Затверджений порядок, відзначає юрист, “дасть податковій по рукам” і позбавить інспекторів лазівки для необґрунтованих штрафів.

Витрати бізнесу виростуть

Порядок дає широкі можливості для вибору первинних документів, потрібних для обліку, і при цьому встановлює чіткі критерії до них.

Зокрема, пояснює Дмитро Видолоб, проект наказу Мінфіну дозволяє використовувати для обліку товарних залишків будь-які первинні документи, за реквізитами яких можна ідентифікувати одержувача і відправника.

У документах повинні бути вказані ідентифікаційний код фізособи або підприємця, чи серію та номер паспорта (якщо вони відмовилися від ідентифікаційних кодів з релігійних міркувань).

Серед первинних документів в наказі згадуються накладні, транспортні документи, вантажні митні декларації, акти закупівлі, фіскальні й товарні чеки.

Однак, врегулювання списку документів, на думку експертів, стало одним з небагатьох плюсів проекту наказу Мінфіну.

Згідно з порядком, накладні і чеки є невід’ємним доповненням до форми обліку – всю інформацію з первинних документів необхідно буде заносити в неї фактично в ручному режимі, хоча допускається як електронна форма обліку (будь-яка з вибору суб’єкта господарювання, наприклад, excel-таблиця), так і паперова.

У Мінфіні, згідно з аналізом регуляторного акту, що додається до наказу, впевнені, що обов’язок переписувати дані з накладних не викличе труднощів у підприємців і не зажадає від них додаткових витрат.

“Працівники суб’єктів господарювання та / або самі ФОП вже ведуть своєрідний облік обороту товарів, який є частиною їх госпдіяльності, приймаючи на господарських об’єктах товарно-матеріальні цінності, що супроводжуються відповідними первинними документами, і звіряючи номенклатуру і кількість отриманого товару за реквізитами документів”, – сказано в обґрунтуванні наказу.

Оксана Грабовська, не погоджуючись з останнім і називаючи обрану систему обліку товарів невдалою, пояснює, що для запису в зошит всіх накладних, що виникають при операціях з товарами, багатьом ФОП необхідно буде найняти окремого співробітника.

Особливо проблема стане актуальна для “ФОПів” з великою “плинністю” товарів.

“Інтернет-магазину, який розміщує товари контрагентів, ці товари передають, наприклад, на відповідальне зберігання за комісійним договором. І все це потрібно буде записувати, а у нього таких “ФОП “мільярд”. Коли я уявляю собі, яка з’явиться паперова тяганина у “ФОПів”, які торгують на Prom.ua або “Розетка”, мені погано стає”, – говорить Грабовська.

Облік переміщень товару між точками

“Вкрай обтяжливою” для ФОП розроблену Мінфіном процедуру назвав і президент Союзу ювелірів Дмитро Видолоб. Найбільше нарікань у нього викликає вимога вносити до реєстру дані про переміщення товарів навіть між окремими торговими точками підприємців.

“Ювелірні вироби часто “перекидають” з одного магазину до іншого. Кожен раз “фоп” буде змушений піднімати первинні документи і вносити зміни в форму. Тут не обійтися без найманих бухгалтерів – оплата їх послуг, а також доплата працівникам за облік товарів на окремих точках , сильно збільшить витрати. Якщо у ФОП є три магазини, то точно мінімум до $ 2 тис.”, – вважає Видолоб.

На його думку, ювелірам доведеться підняти вартість товарів на 15-20%. Однак, це необхідно буде не стільки для погашення адміністративних витрат, скільки для страхування від корупційних та штрафних ризиків – адже штраф в двократному розмірі вартості товару за його продаж за відсутності первинної документації все ще діє, додає експерт.

Навіщо потрібен облік товарів “в зошиті”

Сама ідея переписування даних з накладних в окремий “зошит” викликає сумніви в доцільності.

На думку Грабовської, для упорядкування цієї процедури досить було б зберігання затвердженого переліку “папірців”. Поява окремого документа, де вони будуть зберігатися, не несе в собі “ніякої додаткової інформації та лише витрачає час ФОП”.

Юрист переконана, що не дозволять норми наказу домогтися й інше завдання, яке ставить влади, – побороти контрабанду. На її думку, для цього необхідно контролювати митницю – “відносно п’яти-семи пунктів контролю це зробити легше, ніж по відношенню до 1,2 млн підприємців”, вважає експерт.

Однак, як вважає гендиректор Асоціації підприємств інформаційних технологій України (АПІТУ) Юрій Пероганич, облік товарних залишків, особливо в “ризикових” групах діяльності, необхідний – адже контрабанда завозиться в Україну не тільки через пункти пропуску на кордоні.

У той же час вигода від продажу нелегальної електроніки, що з’являється за рахунок економії на несплаті 20% ПДВ, занадто велика, щоб зупинити потік контрабанди. Експерт зазначає, що на ринку електроніки обсяг нелегального ринку становить 30-40%. У чималому ступені – завдяки фактичній можливості торгувати нелегальною і неврахованою технікою через ФОП.

Їх, нерідко використовують великі компанії для зниження своїх податкових витрат.

У той же час, як зазначає Дмитро Видолоб, в ювелірній галузі боротьба з контрабандою не може служити виправданням введення обліку товарів для ФОП – адже він вже здійснюється на рівні спеціалізованих підприємств при Мінфіні.

Відомство має інформацію про всі імпортні дорогоцінні прикраси, так як після ввезення їх необхідно відправляти на додаткове пробірування і таврування, резюмують ювеліри.

Схожі публікації
15.11.2022

Темою цього відео стало дослідження як війна змінює життя людей та їх самих, як особистості. Чи важко кидати все та тікати від російської окупації? Що відчуваєш в цей момент? Скільки […]

15.11.2022

Реєстрація громадян на отримання грошової допомоги від МОМ НЕ здійснюється за умови, ЯКЩО ВИ: ЗАРЕЄСТРУВАЛИСЯ, АБО ВЖЕ ОТРИМАЛИ ФІНАНСОВУ ДОПОМОГУ ВІД БУДЬ-ЯКОЇ МІЖНАРОДНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ. Про це повідомляє: Простір Єдності Пологівського […]

06.11.2022

Вісім місяців триває війна, яка руйнує нашу країну, руйнує наше майбутнє, руйнує наші життя… Чи, може, не всіх? Чи, може, знайома з сусідньої вулиці, не являючи собою нічого особливого, нормально […]

06.11.2022

Вже 3 листопада Верховна Рада підтримала проєкт Державного бюджету на 2023 рік у другому читанні. За ним розмір мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму з 1 січня становитиме 6700 грн та […]

12.08.2022

Виїзд на тимчасово окуповану територію, а також переміщення вантажів (товарів) здійснюється у складі колон через визначений блокпост: с. Кам’янське. Формування колон для виїзду здійснюється на майданчику за адресою: вул. Оріхівське […]

28.07.2022

1 липня Верховна Рада України ухвалила закон щодо особливостей судового провадження у справах про встановлення факту народження або смерті особи в умовах воєнного чи надзвичайного стану та на тимчасово окупованих […]

27.07.2022

Кабінет Міністрів зареєстрував у Верховній Раді законопроєкти, які спрямовані на зміну оподаткування транспортних засобів, що ввозяться на митну територію України. Йдеться про законопроєкти №7448, №7466, та №7468, які передбачають внесення […]

30.04.2022

Пані війна прийшла до нашої країни, 8 років вона панувала в зоні ООС, але наразі замахнулася на всю Україну. Простягла свої лапи вона й до нашого краю. Читачка надіслала нам […]

11.04.2022

Мурахи шкірою… Поетичний фронт теж існує! Лише вчитайтесь… Це вірші про наш край, про наших бійців, про наших волонтерів, наш народ та ворожу стидобу. Автор Марусій Андрій: * * * […]

08.04.2022

Додаток “Дія” під час війни кілька разів змінював перелік послуг та опцій. З’явилися нові функції, але водночас й перестали працювати деякі старі, через зупинку діяльності певних відомств та організацій. Та […]

07.04.2022

☝️Нагадуємо, де можна нас читати новини від ПІК ❇️ САЙТ: https://p-i-k.zp.ua/ ❇️ Вайбер: ♦️ ПІК-новини: https://invite.viber.com/?g2=AQABBqLmrkcVkElnJPkau8CdsFM7vg6zOjjYTWCeaUDvl1D48tRLkQNUIHawiKvx ♦️ ПІК-Запоріжжя: https://invite.viber.com/?g2=AQBlFCKu13V1f05EGIlIkfCqOLkk23Qnw1HIkphoQ5vYam9%2FnH6fmGzdb6pnUOH3 ♦️ ПІК-Мелітополь: https://invite.viber.com/?g2=AQBKhbd6VfUgs05D9%2FTG%2Fr6rIWnxtBOI3CK33wKLkbHscumIC4aNZatSfFgPAhz5 ❇️ Фейсбук: ♦️ ПІК-новини: сторінка https://www.facebook.com/PIKnoviniZP ♦️ Група […]

06.04.2022

У Нацполіції запрацювала телефонна «гаряча лінія» для родичів загиблих внаслідок військових дій рф в Україні Відтепер рідні загиблих від рук окупантів можуть звернутися за консультаціями та роз‘ясненнями щодо процедури їх […]